welcOme ^^

~

Thursday, April 21, 2011

pengOrbanan ibu ~~

Assalammualaikum..~



Lama rsanye x mnjengOk alam maya nih, rindu plak...
hmm, ok larh entRy kali ni nk ceqhita ckit xperience selama berpOsting di ' labour rOom ' atau istilah laennye bilik kelahiran, bilik menyambut bayi yang bakal melihat dunia yang fana ni..
weLcOme untuk bby2 shOmel itu.. geram taw tgOk depa nih ~

waktu aku melihat keadaan sebenar prOses labOur, tiada kata2 lain....Subhanallah ! sungguh tersntuh rasa hati melihat kebesaranMu itu..

saat aku turut serta dalam proses menyambut kelahiran ( observe je ) seolah dapt merasai betapa besarnya pengOrbanan mu duhai insan yang bergelar ibu..betapa deritanya ibu melahirkan...

saat seorang bayi yang nak dilahirkan, adalah saat yang mencemaskan tetapi alhamdullilah jika semuanya berjalan lancar ia akan berakhir dengan kegembiraan..
mmang sgt terserlah dan tergambar keceriaan di wajah si ibu dan ayah jika semuanya berjalan dengan lancar...
aku hnya mmpu tersnyum dan tumpang gembira melihat kegembiraan yang dikecapi..syukur semuanya berakhir dengan lancar dan selamat sepanjang aku berposting kali ni..cuma dlam satu proses kelahiran itu aku melihat janin yang x ckup bulan, usianya 26 minggu terpaksa dilahirkan atas sebab2 tertentu...apa yang aku perhatikan semuanya telah cukup dan sempurna sifat tetapi siapalah kita,, Dia lebih Maha Mengetahui..kehidupannya bukn disini tetapi di sana yang kekal abadi..


kepayahan, pengOrbananmu membesarkan si anak dalam kandungan selama 9 bulan, kemudian tiba ssat kelahiran...ketahuilah saat ini si ibu seakan bertarung nyawa untuk si anak...sungguh tiada apa yang akan dapt membalas jasamu duhai ibuku...dan jgk untuk semua insan yang bergelar ibu...

mereka adalah insan terpilih dan istimewa..tanpa mereka siapalah kita, tidak akan lahir kedunia..~~

duhai anak,, hargai dan hOrmati kedua ibu bapamu yang telah membesarkan mu..


mmm..kalu di PPUKM, hsband dibOlehkan untuk bersama2 isteri ketika proses labour, apa yang aku perhatikan, pada saat ibu yang nak melahirkan mmang sgt2 memerlkan sOkongan terutama dari hsbannya..jdik, kepada yg bakal bergelar bapa ke..berilh sokongn mOral sepenuhnya,jgn la tgOk dan membatukn diri je...sbb dri segi psikologi, ibu yang mndapt sOkongn dari hsbnd akan lbih lancar proses kelahirannya, sanggup ke tgOk keadaan isteri yg bertrung nywa.. seriusly, aku pun msa first observe prOses kelahiran ni.. rsa tersentuh sgt, n kdang aku plak yang rsa cemas..tmbah2 kalu yang ada prOblem, kene gunting jahit semua tuh... huh ! so,,jdilah seOrang yg caring okeyh ^^ ** terubat ckit hati ibu tuh,,cecehh i'm sgt emphaty =P


tanamkan larh niat di hati, agar mnjadik anak yang sOlehah..isteri yg sOlehah.. dan ibu yang penyayang.. begitu jgk untuk kaum adam
jdiklarh penyejuk hati ayahda bOnda dan jgk penyejuk hati psangan masing2 ~~

supaya hari2 mndatang akan lebih bermakna + dan kebahagian yang dikecapi berkekkalan hinggake syurga hndakNya ~~ insyaAllah..




No comments: