welcOme ^^

~

Friday, December 31, 2010

.......



Alhamdullillah..


Alhamdullillah
ku bersujud syukur ke HADRATMU
hanya itu yang mampu aku lakukan
terima kasih Ya Allah di atas kurniaanMu itu
sungguh aku x sangka pada mulanya result yang aku lihat
result yang sangat aku nanti2kn
akhirnya,Engkau perkenankan doaku selama ini
terima kasih Ya Allah
atas segala rahmat, nikmat yang telah Engkau curahkan
yang x pernah aku bayangkan
aku thu,aku hanyalah insan yang lemah,x berdaya
aku bukanlah sesiapa tanpaMu di sisi ku
aku yakin pada janjiMu
aku percaya usaha disamping berdoa kehadratMu itu
kini Engkau perkenankannya
amin Ya Rabbal'alamin


result aku xdk la gmpak sgt,,tpi meningkt la dri sem lpas 3.5.. dan yg m'buatkn aku suke sgt sbb dpt hepykn my parent yang bnyak berkorban tok aku selama ni,terima kasih mak abah

kawan2,tahniah diucpkan
hrap kita dapt lakukan yang lebih baek lagi tok sem ni....
last batch,last sem last chances tok kta buktiknnye
moga dipermudahkan pembelajaran kita untuk sem yang agak mncabar ni

go go chAyok semuanya !! ~



Thursday, December 30, 2010

.: Bunga yang cantekk jarang harum :.

Wanita sinonim dengan kecantikan. Istilah "cermin" dalam bahasa Arab dekat sangat dengan wanita – kerana cermin itu dekat pula dengan kecantikan. Bercermin untuk kelihatan cantik. Ke mana-mana wanita pergi, cermin ada di sisi.Bagi yang tidak cantik bagaimana? Mereka bukan wanita?

Tunggu dulu, setiap yang Allah cipta pasti indah kerana Allah itu Maha Indah dan suka pada keindahan. Tuhan tidak mencipta manusia hodoh, Tuhan hanya mencipta manusia dengan kecantikan berbeza. Jadi, ingat itu... setiap wanita berhak untuk cantik!

Soalnya, di manakah letaknya kecantikan sebenar pada seorang wanita? Kalau kita tanyakan kepada para lelaki maka sudah pasti kita akan temui pelbagai jawapan. Ada yang merasakan kecantikan wanitaitu pada wajah, pada bentuk tubuh, pada kebijaksanaan atau pada tingkah lakunya.

Dan pada yang menyatakan kecantikan pada wajah pula terbahagi kepada pelbagai pandangan, ada yang mengatakan kecantikannya terletak pada hidung, pada mata dan sebagainya. Pendekata kecantikan itu bagi anggapan sesetengah orang sangat relatif sifatnya. Lain orang, lain penilaiannya.

Namun sebagai seorang Islam, kita tentulah ada kayu ukur tersendiri untuk menilai kecantikan. Kita tentunya mengukur kecantikan wanita mengikut kayu ukur Islam. Dan tentu sahaja kecantikan yang menjadi penilaian Islam adalah lebih hakiki dan abadi lagi.

Misalnya, kalaulah kecantikan itu hanya terletak pada wajah, wajah itu lambat-laun akan dimakan usia. Itu hanya bersifat sementara. Apabila usia meningkat, kulit akan berkedut tentulah wajah tidak cantik lagi. Jadi tentulah ini bukan ukuran kecantikan yang sejati dan abadi.

Sebagai hamba Allah, kita hendaklah melihat kecantikan selaras dengan penilaian Allah atas keyakinan apa yang dinilai oleh-Nya lebih tepat dan betul. Apakah kecantikan yang dimaksudkan itu? Kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan budi pekerti ataupun akhlak. Itulah misi utama kedatangan Rasulullah SAW – untuk menyempurnakan akhlak manusia.

Kecantikan akhlak jika ada pada seseorang, lebih kekal. Inilah kecantikan yang hakiki mengikut penilaian Allah. Hancur badan dikandung tanah, budi baik di kenang juga. Kecantikan akhlak ini juga adalah satu yang lebih abadi. Kata pepatah lagi, hutang budi dibawa mati. Malah akhlak yang baik juga sangat disukai oleh hati manusia. Contohnya, kalaulah ada orang yang wajahnya sahaja cantik tetapi akhlaknya buruk, pasti dia akan dibenci.

Ya, mata menilai kecantikan pada rupa. Akal menilai pada fikiran. Nafsu menilai pada bentuk tubuh. Tetapi hati tentulah pada akhlak dan budi. Kecantikan akhlak ini diterima oleh semua orang. Katalah orang jujur, siapapun suka. Semua orang sepakat menyayangi orang yang jujur itu disukai. Sedangkan jika menurut ukuran rupa, penilaian manusia tetap tidak sama. Sebab itu ada pepatah yang mengatakan, 'beauty in the eye of beholder'.

Rasulullah saw juga telah pernah menegaskan, sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. Wanita solehah ialah perhiasan rumah-tangga, perhiasan masyarakat dan perhiasan negara. Jika ada ibu yang solehah, anak-anaknya tentu mendapat manfaat. Mereka akan terdidik dengan baik.

Jika ada isteri yang solehah, suami pun akan mendapat manfaat. Para isteri ini akan memudahkan urusan rumah-tangga, menjalinkan hubungan keluargha dengan penuh kasih-sayang dan lain-lain. Tuturkatanya baik, tingkah lakunya baik, senyumannya menawan dan segala-galanya indah... mereka bayangan bidadari syurga di dunia ini.

Kenapa banyak wanita yang memiliki kecantikan tetapi musnah hidupnya? Ada ungkapan yang berbunyi, kemusnahan akan menimpa bilawanita mula merasai dirinya cantik dan mempamirkan kecantikan. Sejauhmana benarnya, wallahua'lam. Tetapi apa yang pasti, menurut Islam jika kecantikan tidak disertai iman yang kuat, maka pemiliknya akan hilang kawalan diri. Akibatnya ramai wanita cantik diperdayakan oleh syaitan untuk menggoda manusia melakukan kemungkaran. Lihatlah di sekeliling kita. Kata orang, bunga yang cantik jarang yang harum! Ini sudah menjadi sesuatu yang lumrah.

Tanpa iman, kecantikan akan dipergunakan ke arah kejahatan dan kemaksiatan, yang akhirnya akan memusnahkan diri pemiliknya dan orang lain. Cuba kita lihat apa yang terjadi kepada bintang filem barat (di sinipun apa kurangnya), ada yang memporak-perandakan negara, rumah-tangga dan berakhir dengan sakit jiwa dan bunuh diri.

Cantik tidak salah, tetapi salah menggunakan kecantikkan itulah yang salah. Kata orang, wanita yang cantik jarang berakhlak. Umpama bunga yang cantik, jarang yang wangi. Tetapi kalau cantik dan berakhlak pula, inilah yang hebat. Umpama cantiknya wanita solehah pada zaman nabi seperti Siti Aishah RA, Atikah binti Zaid dan lain-lain.

Bagaimana mendapat kecantikan sejati? Perlu kita faham kecantikan itu bermula dari dalam ke luar. Bukan sebaliknya. Oleh itu pertama, tanamkan di dalam hati kita iman yang benar-benar kuat berdasarkan ilmu yang tepat dan penghayatan yang tinggi. Iman itu keyakinan, kasih sayang, kemaafan, sangka baik dan reda. Rasa-rasa ini buktikanlah dengan perbuatan yang baik. Bila hati baik, wajah akan sentiasa cantik.

Jadi perkara kedua ialah susulilah iman itu dengan perbuatan yang baik. Ertinya, kita atur kehidupan mengikut syariat atau peraturan Tuhan. Dan apabila iman ditanam, syariat ditegakkan, akan berbuahlah akhlak yang mulia. Wajah, perilaku dan peribadi kita akan nampak cantik sekali. Inilah yang dikatakan kecantikan yang hakiki. Biar buruk rupa, jangan buruk perangai. Apa gunanya mulut yang cantik kalau kita gunakan untuk mengumpat?

Ya, kecantikan akhlak... boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja, oleh yang rupawan mahupun yang hodoh. Itu bukti keadilan Allah yang mencipta wanita dengan berbagai wajah dan rupa... tapi peluangnya untuk "cantik" tetap serupa!

- Artikel iluvislam.com





Wednesday, December 29, 2010

congrate Malaysia ! =)

Alhamdullilah Malaysia berjaya mengungguli kejuaraannya...me as a wrga Malaysia turut tmpang gembira...congrate,,Malaysia boleh !!! ^^

pSss/ act bru sat2 tdi je pn tgk bola..ngee,ikut mood klu best+rjen = jdi hntu bola jgk kekadang tuu.. =P

Tuesday, December 28, 2010

Terkenang..~

.: group home visit :.





Assalammualaikum..

Untuk entry kali ni,saya nk cite ckit pasal memory sem lepas...t'ingt pulak tiba2,banyak memory sebenarnye..sebelum ia luput dari ingatan baek masukkn dlm blog ni.. ngee =P hmm,sem ni mmang penuh dengan kenangan,,even bnyak ssh pyh yg perlu dihadapi namun kami ttp teguh..skema je ayt....heee~

Bermula dari sem 5 lah batch kami dibahagikan kepada 3 group, masing2 belajar modul yg telah dttpkn...first modul = paediatric,best modul ni...lebih kenal+rapat dengan kanak2,tahu ape yg berkaitan ngn diorng...

second modul = modul kritikal,time first2 nk msuk dulu mcm2 propagnda..hmm, risau jgk nk posting kt sini,,tapi bila dh lama2 terus jatuh cinta plak kt modul ni...kalau ade rezeki,insyaAllah nnti nk apply kt sini kot...=)


third modul = modul komuniti,,x thu nk ckp ape,among da best...luv it okeyh^^ konklusinye..sgt mmberi ksan,bnyak ilmu bru yg perolehi sem ni..kwn2 yg sepakt mmbawa berkat...pengajar yg banyak membantu,beri tunjuk ajar...trima kasih CI, Puan atas semua tunjuk ajar,nasihat yg berguna,bimbing kami yg nakal ni...sgt menghargainya =D



sambutan hari lahir puan =)




perjalanan ke klinik bt.9 ulu langat


antara akitiviti yg dilakukan


demo masakan


nk makan pn kne ade demo jgk taw..=P








Suke suki~

Hari pertamaku di final sem ni,,bakal mennti = modul psy ( mental health )....huhu,klas first kami dh dpt esaimen..best ! sbb dh lama kot x dpt esaimen,rindu plak..hahah ** tipu gler suke dpt esaimen tuh ** Jumaat present,,so ptri jgn nk berlengah2 wt kje... hm,nk buat tpi ngh headache la plak..aduhAI~
ubat paling mujarab tok ak = sleeping beauty jb kot.. Zzzz =P

Untukmu Hawa..


Sabda Rasulullah SAW dalam hadis Riwayat Muslim, "Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah."

Ramai manusia menisbahkan kemulian wanita pada kecantikan semata-mata.

Ada juga yang menisbahkan kemuliaan mereka pada kekayaan, dan tidak kurang juga pada keturunan.

Tetapi ini semua adalah penilaian oleh insan yang buta mata hatinya.

Sesungguhnya kemuliaan semua makhluk Allah SWT adalah terletak pada tahap ketaqwaan kepada Allah SWT.

Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa.

Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita, walaupun mereka diselubungi kelemahan, tapi teriakan mereka mampu merubah segalanya.

Kerana itulah sebagai anak, dia perlu menjadi anak yang solehah.

Manakala sebagai isteri, dia menjadi isteri yang menyenangkan dan menenangkan hati suaminya.

Sebagai ibu pula, dia akan mendidik anaknya dengan penuh kasih dan sayang.

Firman Allah SWT dalam surah An-Nisa' ayat ke-24 yang bermaksud, "Barangsiapa yang mengerjakan amalan yang soleh baik lelaki mahupun wanita sedang ia seorang yang beriman maka mereka itu masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikitpun."

Dalam Islam wanita amat dihormati dan dihargai peranannya. Sebagaimana eratnya hubungan siang dan malam yang saling melengkapi, begitu juga lelaki dan wanita diciptakan untuk saling melengkapi.

Setiap lelaki dan wanita memiliki tugas-tugas dan kewajipan-kewajipan yang berlainan, sesuai dengan fitrah masing-masing. Namun, matlamat hidup setiap lelaki dan wanita adalah sama, iaitu mencari keredhaan Allah SWT.

Rasulullah SAW telah memerintahkan supaya kaum wanita diperlakukan menurut fitrah ia dijadikan sebagaimana dalam sabdanya yang bermaksud,

"Berlaku baiklah terhadap kaum wanita lantaran mereka diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok adalah bahagian yang teratas, jika kamu cuba untuk meluruskannya kamu akan mematahkannya dan jika kamu membiarkannya ia akan tetap bengkok, maka berlaku baiklah terhadap kaum wanita kamu." - Hadis Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Nilai wanita bukan terletak pada pakaiannya yang menonjol, berhias diri untuk memperlihatkan kecantikannya, tetapi hakikatnya ialah pada kesopanan, rasa malu dan keterbatasan dalam pergaulan.

Wanita solehah itu adalah wanita yang tegar menjaga maruah serta apa yang lahir dari dirinya, dari hujung rambut hingga hujung kaki, termasuklah wajahnya, suaranya, senyum tawanya, jalannya, tulisannya hatta namanya sekalipun.


sedikit cebisan untuk dikongsikn bersama =)

Saudariku,

Bangkitlah dari lenamu yang panjang dan tidak berkesudahan.

Sekali kamu terjatuh, jangan biarkan diri kamu jatuh selamanya.

Kamu punya kekuatan untuk bangkit semula, walaupun kita berdosa sebanyak buih yang memutih di lautan.

Yakinlah kasih sayang dan keampunan Allah terlalu luas.

Saudariku,

Hidup ini seperti mimpi, seorang pengemis bermimpi menjadi seorang raja, dipuji dan dipuja, segala kemuliaan dan kekayaan tunduk kepadanya, tapi bila dia sedar dari lenanya, dia masih seorang pengemis yang miskin dan tidak punya apa-apa.

Seorang raja yang bermimpi, menjadi seorang pengemis yang miskin dan hodoh, dia dihina dan dikeji di setiap persimpangan yang dilalui, tapi bila raja itu sedar dari lena, dia tetap seorang raja.

Matanglah dalam urusan akhiratmu. Jangan kerana kesenangan dunia yang sementara, kau sanggup menempah sengsara di akhirat selamanya.

Janganlah kerana kasih makhluk yang sementara, kau hilang kasih Allah SWT di akhirat sana. Jika kau hilang kasih Allah SWT, nescaya kau akan hilang segalanya.

Saudariku,

Saidatina Aisyah RA pernah berpesan,

"Sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan dipandang"

Jangan kau berasa bangga dengan kecantikanmu sehingga kau dikejar jutaan lelaki. Itu bukan kemuliaan bagimu.

Jika kau berasa bangga, kau menyamakan dirimu dengan pepasir di pantai, yang boleh dipijak dan dimiliki sesiapa sahaja.

Muliakanlah dirimu dengan taqwa, setanding mutiara Zabarjad, yang hanya mampu dimiliki penghuni syurga.

dri : iluvislam~

untuk bakal teman hidupku ~

alt

Untuk bakal teman hidupku, bacalah...
Bakal teman hidupku,
Aku diamanahkan kepada kamu,
Daripada bapaku sebagai wali,
Kepada kamu sebagai suami.

Bakal teman hidupku,
Maafkan aku jika tak seperti yang kamu mahu,
Maafkan juga segala tingkah laku ku,
Kerana...
Aku juga manusia biasa seperti kamu.

Bakal teman hidupku,
Ku pinta pada mu,
Bimbinglah aku,
Ke jalan yang satu,
Jalan yang lurus walau jauh beribu batu.

Bakal teman hidupku,
Maafkan segala cacat celaku,
Maafkan terkasarnya bahasaku,
Maafkan segala salah silapku.

Bakal teman hidupku,
Hanya satu yang ku pinta darimu,
Jagalah aku,
Sayangilah aku,
Dan...
Jujurlah padaku.

dri : iluvislam

Monday, December 27, 2010

......

Haishhh..dh 2 post add lam blog ni,,wahai mata....tidur la,knape ssh sgt nk tdo ni td ngntok,skrng segar bugar lak jdinye..aduhai @_@
Ya Tuhanku,Engkau lebih mngetahui isi hatiku...beriknlah petunjukMu..~

DIA lebih mengetahui ~


Jika kau berasa lelah dan tidak bermaya
daripada usaha yang sepertinya sia-sia
Allah tahu betapa keras engkau sudah berusaha
Ketika kau sudah menangis sekian lama
dan hatimu masih terasa pedih
Allah sudah menghitung air matamu
jika kau fikir bahawa hidupmu
sedang menunggu sesuatu
dan waktu terasa berlalu begitu sahaja
Allah sedang menunggu bersama denganmu
Ketika kau fikir bahawa kau sudah mencuba segalanya
dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi
Allah punya jawapannya
Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal
dan kau berasa tertekan
Allah dapat menenangkanmu
jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan
Allah sedang berbisik kepadamu
Ketika segala sesuatu berjalan lancar
dan kau berasa ingin mengucap syukur
Allah telah memberimu rahmat
Ketika segala sesuatu berjalan lancar
dan kau ingin mengucap syukur
Allah telah memberimu rahmat
Ketika sesuatu yg indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban
Allah telah tersenyum padamu
Ketika kau memiliki tujuan untuk
dipenuhi dan mimpi untuk digenapi
Allah sudah membuka matamu dan
memanggil dengan namamu
Ingatlah...bahawa di mana pun kau atau
ke mana pun kau menghadap
Allah swt Maha Mengetahui dan Maha Mendengar
4 apa katamu?

Semester baru..


Alhmdullillah semester baru dh nk bermula...2 minggu cuti untuk sem lpas dh pn berlalu, esok bermula lah pembelajaran yang baru untuk sem 6 ni..sedar x sedar dh tahun akhir aku belajar di ppukm ni,perasaan bercampur-baur sebenarnye,risau sbb sem ni bnyk exm besar,suka sbb x sbaq nk grade..=P hmm,,mmang dh x bleh nk maen2 lgi...tkut plak..huhu,,pharmaco sume ptt dh thu jgk,flashbck! ingt balek = bkk nota..segala ilmu yg tercurah dulu kne bca blek nmpknye untuk diserap dalam minda ni...xmo mlas2 dh,,kje xmo tangguh2..Ya Allah,permudhkan lah pembelajaranku dan kawan2ku....amin~