welcOme ^^

~

Sunday, November 1, 2009

" mula2 nk mengenal krjaya yg aku ceburi "

me wif farah !


Hari pertama aku posting klinikal di wad medikal,,mcm2 la yang bermain dalam fikiran nh fikir pasal keadaan wad la, patient.... laa,masa mggu tutorial aku blaja skill sume dengan patung2 yang da kt dlam skill lab 2.Hmm,agak klakar la jgk hari 2..bla aku ms 2 dengan farah kbetulan dapat plak satu wad,bst sbb dh satu umh..hehe,km nh ronda2 la tgk keadaan wad sambil2 smbang ngan patient...pas2,tiba2 da akak senior panggl tlg wt prosedur tukar pmpers sbb patient bowel open,huhu..pape polisi privacy patient sntiasa dikekalkan dengan adanya skrin....km nh pun msuk nk m’bntu la...semangat 2,,haha..pas2 msuk2 je x smpai 2 mnit trus keluar sbb x thn aroma...orang len yg wt prosedure 2 sume pakai mask sbb patient di diagnos melena tmbh km yg x pnah lalui sume 2 ape lg la...Tapi sekarang sume dh b’bza,dh msuk tahun 2 dh pun..semua tu dh biasa dh bak kta orang 2 “alah bisa tegal biasa”.....bkan sume taw yg mmpu lalui semua 2,,untuk itu..keikhlasan,kesabaran mmang sangat2 penting...bagi aku,semua 2 aku lakukan seperti mana aku merawat keluarga aku sendiri...hurmm,x nk la..kalu orang lain merawat family aku ntah pape....InsyaAllah,,mntak2 sangat hati aku nh istiqamah lakukan yang t’baek tok pesakit2 aku 2,x kr la spe....ms dpan kta x m’duga kan..haa!! satu lg ms kt wad medikal 2 tu da seorang patient,,nenek la..huhuh comel,, km cke mlayan karenah dy,nenek nh b4 km posting staff nurse sendiri ckp patient nh slalu mrung je,xnk mkn sgt..act,nenek nh nk da orang care pasal dy,bersembang,, bsa la nenek... msti la nk kn perhatian,bla group km posting je nmpk jgk prubahan,nenek nh ceria je,dr xnk mkn dlu km pujuk dy smpai la semangat je nenek 2 mkn..sronk tgk dy ok dan bberapa arie pas2 dy dh bleh discaj/keluar..... hmm,bagi kami ni..studnt yang baru lagi nk knal ngan keadaan wad,kami lebih m’praktikkn skill communication yg dh diajr msa kuliah dlu 2.. then,,bru la yang laen2... =)

No comments: